153ZOBRAZENÍ


I když za den spotřebujeme adekvátní množství kalorií, či co více - ještě menší -, a přesto nehubneme, ba naopak, možná dokonce i přibíráme, musíme zjistit, kde se stala chyba. Rada k nápravě zní: snídat, snídat, snídat!

Mnohé z nás nenávidí ranní vstávání, mnoho z nás se mu ale nevyhne. Chceme-li ráno ušetřit alespoň pár minut ve vyhřáté posteli, než se vrhneme do víru všedního dne, musíme redukovat nějakou ranní činnost; těžko oželíme oblékání či čištění zubů a hygienu, nabízí se tedy jediná možnost - ano, vynecháme snídani!

Řešení, které se prvních pár týdnů zdá jako geniální, však časem ovlivní celkový stav organismu. Stejně jako se Váš mozek probudí odporným zazvoněním budíku, a nastartuje se myšlenkami na všechny povinnosti, které Vás v daný den čekají, je třeba povzbudit i tělo, a to alespoň malou snídaní.

Největší prohřešek, kterého se na svém těle dopouštíme, je to, že jídlo, které oželíme ráno a často i dopoledne, neb pracovní schůzky a další povinnosti nás nutí ignorovat stále hlasitější kručení v žaludku, doháníme přes den - a zejména večer.

 


Stokrát si totiž můžeme hlídat počet kalorií, stokrát zvažovat, zda si k obědu dát dezert nebo ne, protože ty džíny už, sakra, zase začaly škrtit; i když se však celý den držíme ohledně jídla na uzdě, ale večer to doženeme tak, že splácáme vše, co „dům dá“, veškeré naše snahy přijdou vniveč, ba co víc, je možné, že začneme přibírat, i když počet pozřených kalorií nikterak nepřevyšuje ten tabulkový, určený pro naši věkovou kategorii a typ zaměstnání. (Jiný energetický příjem totiž náleží ženě, která má sedavé zaměstnání, a té, která se v zaměstnání několik hodin denně pohybuje, např. cvičitelce aerobicu).

Bez rozdílu pozice, na které pracujete, však snídaně je a zůstane nejdůležitějším jídlem dne. Pokud se Vám ráno dělá zle a máte pocit, že nic ani pozřít nemůžete, zkuste zpočátku jen suché pečivo a černý čaj, postupně můžete přejít k něčemu pestřejšímu. Jestliže Vám však stravování po ránu problémy nedělá, snídani vynecháváte jen proto, že si chcete přispat, přeřiďte budík o 15-20 minut dříve a dejte si do nosu, resp. do úst. Müsli s mlékem, jogurt, pečivo se sýrem či cokoliv, co je Vám libo, si ráno dopřejte klidně ve větším množství, za celý den se Vám podaří spálit téměř cokoliv, po ránu si tedy dopřejte klidně i čokoládu či nějaké cukrovinky, které si přes den možná odpíráte, no řekněte, nezní to lákavě?

Po pár týdnech zjistíte, že máte najednou mnohem více energie a i Vaše tělo si přestává ukládat takové množství tuku jako tomu bylo dříve, když jste ho půl dne nechávala de facto hladovět a pak to večer nahrazovala tučnými večeřemi. Těch 20 minut, o které zkrátíte spánek, za to stojí.