68ZOBRAZENÍ


V lékárnách, ale i v obyčejných ochodech najdeš v regálech celou řadu výživových doplňků, které tě mohou mást svým „multi“ složením. Když budeš studovat složení každého výrobku, asi tě brzy rozbolí hlava. Při výběru se však rozhodně nemusíš cítit jako v loterii.

Pokud se rozhodneš pro koupi nějakého multivitaminu, hledej takový, který bude obsahovat kolem 100 % doporučené denní dávky pro většinu vitaminů a minerálů.

A navíc: Nepočítej v multivitaminech s vápníkem.

Denní doporučená dávka vápníku je příliš velká na to, aby se vešla do multivitaminové tablety. Proto si raději kupuj vápník samostatně (500-600 mg) ve formě vápníkového citrátu nebo uhličitanu vápenatého, případně vápník s hořčíkem nebo vitamínem D.

Pamatuj na žvýkací tablety. Jestli nerada polykáš prášky, většina dětských žvýkacích vitaminů ti dodá také potřebné množství dané látky.

Dej čas svému žaludku, aby se přizpůsobil. Jestli ti multivitamin zvedá žaludek, vyzkoušej jinou značku, která ti bude vyhovovat. Počkej ale minimálně 2 týdny, aby si tělo na nový přípravek zvyklo). Nebo zkus tabletu rozdělit na polovinu a každou část vezmi v jinou dobu v průběhu dne.

Jak dostat z tablet co nejvíce živin?

Pokud dodržíš následující kroky, bude tvoje tělo vstřebávat tolik živin z tablet, kolik je možné.

Polykej výživové doplňky společně s jídlem nebo svačinou. Mnoho živin se lépe vstřebává právě v přítomnosti proteinů, tuků nebo v sacharidech.

Dej si pozor na neviditelný konflikt. Jestli si vezmeš multivitamin obsahující železo ve stejnou dobu jako vápníkový doplněk, vstřebávání železa se může s vápníkem křížit. Stejně tak kofein působí na ztrátu vápníku, proto je přijímej odděleně.

Zvyšujte absorpci železa. Vitamín C zvyšuje vstřebávání železa, proto je vhodné multivitamin obsahující železo zapíjet pomerančovou šťávou.

Rozděl si příjem vápníku. Pro lepší vstřebávání vápníku ber kalciové tablety dvakrát denně po polovině - jednu ráno, jednu večer.

Sleduj příjem bílkovin a sodíku. Denní strava bohatá na sodík nebo obsahující více než 60 g proteinů může způsobit vyměšování vápníku, takže zbytečně ztrácíš užitek z vápníkového přípravku.