78ZOBRAZENÍ

Současné cvičení v tělocvičně není spojené jen s aerobikem nebo spinningem, ale dá se využít i pro další sporty, kde hlavní roli hrají především cvičební pomůcky.

Tělo a mysl v Pilates

Metoda Pilates je speciální systém protahovacích a posilovacích cvičení, které před více než sto lety vyvinul Joseph Hubertus Pilates. Tento německý sportovec se inspiroval ve starých kulturách a jeho cílem bylo propojení těla a mysli. To ještě netušil, že vynalezl jeden z nejúčinnějších cvičících programů, které se v minulém století objevily. Cvičení rozvíjí koordinaci, sílu, rovnováhu, flexibilitu a dýchání. Propracovává zádové, břišní a hýžďové svalstvo svaly jako základ správného držení těla. Při cvičení se zapojují nejen fyzické, ale i psychické síly, proto se mluví o spojení těla a mysli. Hudební doprovod je pomalý, pozitivně laděný. Vzhledem k přizpůsobivosti této metody ji mohou využívat mladí i staří, ženy a muži, fyzicky aktivní i méně aktivní jedinci. Velkým přínosem je rovněž používání tohoto cvičení v rehabilitaci a při zotavování po nemocích či úrazech. Pilatesova metoda významně doplňuje takové činnosti, jakými jsou například běh, plavání, chůze, golf, lyžování, či jiné.




Balancování na míčkách

Z techniky Pilates vychází cvičební program Balantes, ke kterému se využívá balanční pomůcka - malý měkký míč (overball). Díky overballu se zdůraznují určité balanční polohy, které aktivují hluboký stabilizační svalový systém. Jsou to především vnitřní vrstvy příčných a šikmých břišních svalů společně s nejhlubší vrstvou meziobratlových svalů. Dále se posilují svaly pánevního dna a systém doplňují ještě hluboké vrstvy šíjových svalů, které uvolňují tolik namáhanou páteř. „Říká se, že při Balantes zapojíte svaly, o kterých jste až dodnes ani netušili, že je máte,“ popisuje cvičitelka Nataša Volenská. Balantes velice účinně zdokonaluje držení těla, protahuje páteř, tvaruje dlouhé a štíhlé svaly, zeštíhluje břicho.