155ZOBRAZENÍ

Cítíte se ospale? Stále zíváte? Možná nespíte tolik kolik máte, nebo jste přespaní.

Ať už tak či onak, ani jedno není vhodné. Kolik spánku potřebujete závisí na vašem věku, míře aktivity a případně genetických předpokladů. Test v tomto článku vám pomůže vyřešit váš problém.

Vybudujte si správnou spánkovou hygienu. Pokud dobře nespíte (směs pouhého převalování se v posteli a opravdového spánku), potom si nemůžete udělat žádnou představu o tom kolik doopravdy naspíte hodin a tím pádem není možné zjistit kolik spánku potřebujete. Pro provedení tohoto testu budete potřebovat kvalitní spánek (usnout chvíli po ulehnutí do postele a neprobouzet se během spánku). Naučte se jak správně usínat a jak spát dobře. Základ je:

1. Nejezte, nebo necvičte několik hodin před ulehnutím do postele.

2. V poslední hodině před spánkem moc nepijte a před ulehnutím se běžte vyprázdnit.

Toto zmírní probouzení pro potřebu jít na WC.

3. Odnaučte se číst, sledovat TV, poslouchat hudbu, nebo dělat cokoliv jiného co vám zaměstnává mysl když jste v posteli.

4. Naučte se jak si pročistit mysl například meditací.

5. Vyhněte se krátkého pospávání během dne.

6. Neužívejte alkohol, cofein, cigarety a léky ovlivňující spánek. Toto se snažte dodržet během celého průběhu testu.

Test můžete provádět při probouzení, nebo před usínáním, ale nikdy ne v obou případech. Kterou dobu si zvolíte zaleží na vás podle vyhovujících okolností.

Testy provádějte po dobu 2 týdnů

Test délky spánku č.1:

Probouzejte se každé ráno ve stejnou chvíli po celý týden. Čas si zvolte podle libosti, ale dopředu promyslete, aby nedošlo k předčasnému donucenému probuzení.

Jděte spát každý večer, kdykoliv se budete cítit unaveni. Nezůstavejte vzhůru pokud se cítíte unaveni! A zároveň nechoďte spát, pokud se unaveni necítíte. Po 2 týdnech bude vaše tělo vědět, že musí vstávat v určitý čas (např. v 5 hodin). Po této době se také začnete pravidelně v určitou dobu cítit unaveni (např. ve 22:00). Takto se dozvíte, že vaše tělo potřebuje 7 hodin spánku.

Test délky spánku č.2:

Zvolte si čas kdy půjdete spát, který vám dovolí spát nejméně 9 hodin nerušeného spánku. Zvolený čas musí také vyhovovat snadnému usnutí. Pokud si půjdete lehnout aniž by jste byli unaveni, nebo ospalí a v posteli se budete pouze převalovat, nebude test fungovat.

U tohoto testu nepoužívejte budík. Pokud by jste potřebovali vstávat do práce např. Na hodin, bežte spát každý večer v 19:00 hodin (v tomto rozmezí budete spát 10 hodin). Tímto zajistíte, že se přirozeně probudíte v 5 hodin (nebo dřív). Máte-li obavy že by jste do práce zaspali, nastavte si budík o15 minut později před plánovyným probuzením. V našem příkladě na 5:15.

V průběhu tohoto testu zjistíte, že se pravidelně sami probouzíte v určitou hodinu každý den. Řekněme že půjdete spát ve 22:00 a probudíte se odpočatí v 6 hodin ráno. To znamená, že je pro vás ideálních 8 hodin spánku.

Naslouchejte svému tělu. Testem můžete zjistit, že potřebujete dobu spánku v rozmezí od 3 do 12 hodin. Pokud vám stačí tak málo spánku (nebo tolik) a cítíte se odpočati, dodržujte tuto dobu a neposlouchejte ostatní, že je ideální spát 8 hodin.