233ZOBRAZENÍ

Saunování se zabydluje i v České republice. Ale víte, jak se saunovat správně a opravdu efektivně? Právě na toto téma bude zaměřen náš dnešní článek. Jelikož možností, kde se můžeme saunovat přibývá, nevyjímaje domácí sauny, náš životní styl se také pomalu mění a sauna se stala jeho pevnou součástí. Nepochybně jde o velmi vhodný a pozitivní relax, ale jen při splnění určitých podmínek a pravidel ohledně toho, co dělat před, během a po saunování.

Saunování je pro organismus v podstatě odpočinek a regenerace, přesto, že je vlastně vystaven dvěma extrémům - vysoké teplotě a nízké teplotě. Na celý proces saunování si musíte vyhradit mnohem více času než by se mohlo zdát začátečníkům. Obvykle je to 1,5 až 2 hodiny. Všechno začíná přípravou. Jděte na toaletu, protože saunovat se nedoporučuje s plným žaludkem. Také ale nechoďte do sauny hladoví.

Před samotnou návštěvou sauny je třeba se důkladně osprchovat, abychom ze sebe smyly všechnu nečistotu a také deodorant. Saunuje se zásadně bez jakýchkoliv šatů a to i bez plavek. To proto, že vznikající pot, odplavující toxiny z těla nemá možnost volně stéci. Může následně dojít k alergické reakci kůže v místech pokrytých látkou. Saunovat se je nejlepší kratší, maximálně 15 minut, pro začátečníky méně.

 

V sauně si položíme pod celé tělo osušku a může začít pocení se. Jelikož teplý vzduch je nahoře a studenější dolů, doporučuje se mít nohy ve stejné výšce jako zbytek těla, aby nedošlo k teplotním výkyvům, což by mohlo způsobit bolest hlavy. Začátečníci ať se usadí raději na dolní lavici, ostatní mohou na střední. Pobyt na nejvyšší lavici v sauně se doporučuje jen posledních pár minut. Pokud se Vám zdá vzduch v sauně příliš suchý, můžete polil horké kameny vodou, aby se zvýšila vlhkost. Ačkoliv se Vám bude zdát, že je najednou v sauně chladněji, ne je tomu tak, je to jen pocit.

Poslední minuty saunování je také dobré se posadit, aby se krevní oběh znormálnil. Po uplynutí doby pobytu v sauně se jdeme ochladit. Začíná se proudem vlažné vody na 2 až 3 minuty. Pak si můžeme lehnout na lehátko a nechat organismus, aby si zvykal na nižší teplotu než byla v sauně. Sprchovat se doporučujeme bez mýdla, abychom smyli pot a připravili tělo na bazén.

Po kratším odpočinku na lehátku totiž jdeme do ochlazovacího bazénu. Tam můžeme strávit i delší dobu jako pod sprchou, dokud se teplota organismu neustálí v jeho běžných hodnotách. Pak nám už jen zbývá odpočívat v klidu a pokoji alespoň 30 minut. Organismus si zvykne na nové prostředí a zdravotní účinek saunování se znásobí. No a jak se saunovat když jste nemocní? Saunování se určitě vyhýbejte v případě akutních onemocnění s horečkou a zánětem a při těžkých postiženích Vašich orgánů. Saunovat se je nevhodné i pro jedince, kteří mají střevní problémy nebo problémy s ledvinami, po požití alkoholických nápojů, u žen v období menstruace nebo těhotných žen a pro jedince, kteří jsou úplně fyzicky a psychicky vyčerpaní.

Naopak ale velký význam má saunování hlavně kvůli posílení organismu a jeho obranyschopnosti. Saunovat se můžete při chorobách srdečního a oběhového systému, dýchacích cest, pohybového aparátu a kůže. Tehdy může dokonce saunování i podpořit léčbu a regeneraci organismu. Saunování a celý jeho proces je přirozený prostředek péče o tělo. Silné pocení a opakované sprchování vedou k důkladnému očištění pokožky a také nových kožních buněk. Teplo ze sauny působí příznivě na celý organismus, uvolňuje psychiku a svalstvo. Důležitou součástí během saunování je doplňování tekutin. Pozor ale na to, co pijete. Nejlepší je občerstvit se čistou vodou nebo minerálkou, spíše se vyhýbejte slazeným nápojem a úplně během pobytu i před pobytem v sauně vylučte alkohol. Celkově však saunování má velmi pozitivní vliv na organismus a už i staří Římané věděli o jeho účincích. Díky pokroku ve společnosti už postupně iu nás objevujeme tyto výhody a saunování se může stát součástí našeho běžného životního stylu.