11ZOBRAZENÍ

Snídaně je nejdůležitějším jídlem dne, které tvoří pětinu až čtvrtinu denního příjmu potravy, což platí také v případě, že držíme dietu.

Pokud dodržujeme dietní režim je dokonce naopak žádoucí, abychom větší část kalorií získali v první polovině dne, tedy do oběda. Dietní snídaně by však neměla obsahovat více než 1500 kilojoulů. Jaké by ale mělo být její složení?

Snídaně při dietě

Snídaně při dietě by měla obsahovat 1000 až 1500 kilojoulů (což přibližně odpovídá 250 až 375 kaloriím). Abychom neměli brzy po snídani hlad, měla by obsahovat potraviny s nízkým až středním glykemickým indexem, protože prodlužují pocit sytosti. Glykemický index, zkráceně GI je veličina udávající rychlost využití glukózy z dané potraviny organismem. Potraviny s nižším glykemickým indexem mají tu výhodu, že z nich lidské tělo dokáže lépe získat a využívat glukózu, a dokážou člověka na delší dobu zasytit. Naproti tomu po potravinách s vysokým glykemickým indexem se poměrně brzy dostaví pocit hladu, který je velmi často doprovázený chutí na sladké, a jsou proto při redukci hmotnosti nevhodné. Příkladem nevhodné potraviny z pohledu glykemického indexu je například med, corn flakes nebo vařené brambory.

Potraviny s nízkým glykemickým indexem

Mezi potraviny, které mají naopak z hlediska diety žádoucí nízký glykemický index, patří především většina druhů ovoce a zeleniny,

dále pak ořechy, celozrnná rýže nebo celozrnné pečivo. Tyto potraviny by proto měla snídaně při dietě obsahovat, ne však ve velkém množství. V rámci redukce váhy se doporučuje konzumovat pouze jeden plátek celozrnného chleba. Součástí snídaně by však měly být i potraviny se středním glykemickým indexem, jako je zejména kvalitní bílkovina a vhodný druh tuku.

Tipy na dietní snídaně

Vhodná skladba a velikost porcí dietní snídaně je nejlépe patrná z níže uvedených tipů na dietní snídaně:

Dietní snídaně pro milovníky sladkého:

Ovocná miska s jogurtem (například banán, jahody nebo švestky) + sklenka 100% džusu naředěného s vodou v poměru 1:1

Jogurt s ovesnými vločkami, rozinkami a ořechy + ovocný čaj

Celozrnný plátek chleba s tenkou vrstvou margarínu a jahodového jamu (med není vzhledem k vysokému GI považován za vhodný) + černá káva bez cukru

Proteinová dietní snídaně:

Toast z celozrnného chleba, plátek sýra, rajče a okurka + jogurtové mléko bez cukru

2 vejce na hniličku, polovina celozrnného rohlíku  + černá káva bez cukru

Zeleninový salát s olivovým olejem a kousky libové šunky s celozrnnými krutony + zelený čaj

Snídaně proti celulitidě

A jak by měla vypadat ukázková snídaně zaměřená na boji proti celulitidě? Ideálním ovocem jsou citrusové plody, zejména pomeranče a grepy, které lze nahradit také čerstvě vylisovanou šťávou. Dále by měla obsahovat celozrnné pečivo a minimum tuku. Vhodný je jak ovocný, tak zeleninový salát. Ideálním nápojem je pak zelený nebo ovocný čaj, černá káva se příliš nedoporučuje.

Ideální snídaňový nápoj

Nedílnou součástí každé snídaně je samozřejmě pitný režim, a proto doporučené tipy na snídani vždy uvádíme s příkladem konkrétního nápoje. Pokud možno bychom měli ještě před snídaní vypít sklenici vlažné vody, abychom doplnili během spánku ztracené tekutiny, nastartovali metabolismus a očistné procesy, a zároveň neměli hlad na velké porce jídla. Pokud držíme dietu proti celulitidě, anebo detoxikujeme organismus, můžeme do sklenky vody před snídaní přidat několik kapek citronové šťávy. Abychom předešli hladu mezi snídaní a svačinou, měli bychom v rámci diety pít vodu také po snídani.