Krásná a zdravá

Časopis o všem, co zajímá moderní ženu

Jak udržet svá kila na uzdě o Vánocích?

Jak udržet svá kila na uzdě o Vánocích?

Sice to není až tak jednoduché, ale je to zvládnutelné. Sepište si pravidla, ta dodržujte a hlavně vytrvejte! Pak to bude fungovat.

Známe to všichni. Nejen chladné zimní počasí, málo sluníčka a přemíra stresu spojená s přípravou Vánoc, uzávěrek v práci a vším, co musíme v daný čas stihnout, je příčinou toho, proč v tuto roční dobu většina z nás přibývá na váze. Je to nemilé. V tu chvíli to neřešíme, protože prostě „nemáme čas“. Soustřeďujeme se totiž na ty druhé a věci kolem nás. Tohle je ale první krok špatným směrem. Vždycky bychom měli myslet na sebe. V opačném případě by se nám totiž mohlo stát, že všichni kolem nás budou spokojení, obdarovaní pěknými dárky, šéf nás bude plácat po zádech, že jsme vše skvěle a včas stihli, ale my po Vánocích či Novém roce zjistíme, že až tak v pohodě nejsme.

Je to takové procitnutí z kalupu, který máme za sebou. Jednoho dne ráno se jednoduše probudíme a pohledem do zrcadla zjistíme, že jsme unavení, máme o několik vrásek víc a k tomu cítíme únavu. Pokud jsme čas před koncem roku absolvovali v klasickém tempu, není se čemu divit.

Jak z toho ven? Sice to není až tak jednoduché, ale je to zvládnutelné. I když by bylo bývalo daleko lepší myslet na sebe již během všech příprav vánočních i pracovních úkolů. Říkat si totiž, že pak nějaké to kilo shodíte a chybějící spánek doženete později není správná cesta.

Takže v první řadě si dobře promyslete, co vlastně všechno opravdu musíte do konce roku udělat. Zvažte, zda je opravdu tak nutné mít nablýskaný celý byt, když uklízet budete i později. Zredukujte počet upečeného cukroví a u přípravy toho, co ze seznamu nevyškrtnete, nemlsejte. Snažte se dostatečně spát a najít si čas na sebe a jít se ven projít. Pohyb na zdravém vzduchu pomůže s imunitou, pročistíte si hlavu a přijdete o několik kalorií. O kolik, to bude záležet na tom, jak dlouho a hlavně jak moc se budete venku pohybovat. Pochopitelně nejlepší je venku provozovat nějaký sport. V takovém případě pak nebudete muset po Vánocích shazovat tolik kil nebo dokonce žádné.

Když to však nezvládnete, a přesto se necháte vtáhnout do každoročního honu a shonu a na kila navíc vás upozorní nejen vaše oblečení, potom je čas vyrazit do boje. Diet, které je možné držet, je všude kolem nás velké množství, stačí si koupit knihu, časopis anebo proserfovat internet. Z našeho pohledu – a máme to vyzkoušené – se jeví jako optimální postupná a nenásilná redukce váhy. Takový postup navíc nemá známý jo-jo efekt.

Jak začít? Napřed si v hlavě srovnejte, co vlastně chcete. Pak si sepiště plán, co je pro to potřeba udělat. Do seznamu si dejte několik důležitých bodů, které vám pomohou.

Zařaďte si pravidelné, alespoň půlhodinové, procházky každý den. Když máte pocit, že to nestíháte, zapiště si je do kalendáře a dodržujte je stejně jako jiné úkoly. Lepší jsou ráno než večer, ale je jasné, že ráno je shon, a tak i večerní procházky se počítají. Přestaňte pít alkohol, protože podle druhu obsahuje velké množství cukru. A to i suché bílé víno. Navíc váš organismus, zejména ledviny a játra, to ocení. Omezte, nejlépe zcela vypusťte z jídelníčku, všechno sladké. Je v tom nejen velké množství cukru, ale cukrem si překyselujete organismus a to mu neprospívá. Podobné je to s pečivem. Pokud si den bez něj nedokážete představit, jezte alespoň pečivo tmavé, celozrnné a jen k snídani. Jezte pravidelně a nejlépe lehká jídla, jako jsou saláty, polévky, ryby. Vedle postupné redukce váhy zjistíte, že se vám po obědě nebude chtít spát a budete všeobecně čilejší. Dát si k večeři pizzu nebo talíř těstovin či sendvič není dobrý nápad. Je sice jasné, že to je rychlé a často i dobré jídlo, ale redukci váhy to nepomáhá. Naopak. Hledejte jídla a potraviny, které jsou lehké. Třeba kuře se zeleninou namísto hromady smažených brambůrek a podobně. Hodně pomohou i jídla s obsahem lactobacilů, například jogurty. Nejezte pozdě večer a v noci. Rovněž nezapomínejte na pravidelný pitný režim, ideálně vodu nebo minerálky.

Když těchto několik věcí dokážete dodržet, budete se rozhodně cítit mnohem lépe, ale nejen to. Brzy uvidíte, že i kila, která jste nabrali, se začnou postupně ztrácet. Procházkami venku si navíc zlepšíte kondici a imunitu. Dostatečným spánkem se vám zlepší pleť a vrásky budou méně viditelné.

Jak vidíte, stačí málo. Jen dodržet pár pravidel a hlavně vytrvat! Nejlepší je takto žít celý rok. Pak nebudete muset po vánočním shonu držet drastickou dietu, u které vás nejspíš bude bolet hlava i žaludek, a po jejím skončení se kila začnou opět hrnout nahoru.

Připravila: Veronika Jakubcová