Krásná a zdravá

Časopis o všem, co zajímá moderní ženu

Cvičení ve vodě aneb Aqua fitness

Cvičení ve vodě aneb Aqua fitness

Milujeme nové zážitky a nové formy cvičení. Aqua fitness sice není nové, ale zároveň nepatří mezi všeobecně známé sporty jako fotbal, hokej nebo gymnastika. Aqua fitness je kombinace cvičení a vody. Cvičit, tedy pohybovat se na suchu, ať již děláme aerobik, běh, posilování, prostě cokoliv má na náš organismus jiný účinek než cvičení ve vodě, které se více blíží cvičení rehabilitačnímu.

Ostatně odtud aqua fitness i pochází. Počátečním důvodem cvičení ve vodě byla totiž rehabilitace sportovců atletů. Postupně se sice tato forma rozšířila i na jiné sporty, ale jelikož samotné sestavy nebyly tak atraktivní a zábavné jako dnes, na chvíli tento originální sport zapadl. Postupem doby se stal opět populární, a dnes má mnoho podob. Od množství vody ve které cvičíte počínaje, až po pomůcky, které využíváte, konče. Novinkou v aqua fitness je aqua zumba – takový tanec ve vodě. A umíte si jistě představit, že tato forma, zejména v bazénech u kterých trávíte dovolenou, je velice populární a přispívá nejen ke zlepšení kondice, ale i k dobré náladě.

Teď trochu konkrétněji. Cvičení aqua fitness je možné provozovat ve vodě jen po kolena, po pás či ramena, nebo tak, že se ani nedotýkáte dna. Každá z těchto „disciplín“ má své výhody. Divili byste se, jak i odpor malého množství vody na dně bazénu může být velký. Nejlepší je si to ale vyzkoušet osobně. Pokud to chcete zkusit,  tak voda po kolena je vhodná pro zvětšování zátěže dolních končetin.

Voda od pasu po ramena, neboli přechodová voda, je nejvíc využívána pro cvičení s rozličnými pomůckami a tato výška vody zesiluje intenzitu a účinnost cvičení. Zároveň je to nejrozšířenější výška vody pro aqua fitness.

V hluboké vodě, kde při cvičení není kontakt se dnem, nedochází k žádným otřesům a nárazům. To je velmi příznivé pro rehabilitační cvičení po operacích, při potížích s klouby nebo páteří.

Další rozdělení, vedle výšky vody,  je pak cvičení samotné podle náplně: aqua aerobic, aqua kickbox, power aqua earobic, deep aqua aerobic, funky aqua aerobic a nejžhavější novinkou je právě aqua zumba. Přesný popis každé kategorie vám jistě sdělí na místě, stejně jako její výhody. Podstatné je, že takového cvičební hodiny mohou navštěvovat jak začátečníci, tak i pokročilí, a to ve všech věkových kategoriích. Fyzikální vlastnosti vody navíc mají masážní efekt. Vedle toho dochází i ke zlepšení hojivých procesů svalů, šlach, kostí a kloubů. A jako u mnoha jiných cvičení se též zlepšují funkce kardiovaskulární, zpevňuje a formuje se postava  a rozvíjí se svalová síla i fyzická vytrvalost.

Pokud se někdy rozhodnete vyzkoušet tuto formu „vodního“ cvičení, jistě zjistíte, že je nejen přínosná a zábavná, ale hlavně že splňuje slibovaný efekt. Na druhou stranu nečekjete, že to bude jen legrace, je to cvičení jako každé jiné a fyzický výdej pocitíte na svém těle. Podstatné však je, že si to užijete a budete se cítit mnohem lépe, a při pravidelném cvičení budete i lépe vypadat.

Cvičit aqua fitness můžete nejen v některých českých bazénech, které tyto služby nabízejí, ale třeba i v zahraničí na dovolené, kde aqua fitness patří mezi časté nabídky hotelů.